Tech

Event Technology is de nieuwe weg om het meeste uit je beursdeelname te halen!

By februari 26, 2019 No Comments

Daar sta je dan, met je team, op je kersvers gebouwde beursstand. Dag één, je kijkt op je horloge: de deuren zijn nu open, het is aftellen geblazen. Laat die eerste bezoekers maar komen. Sales staat te trappelen, de bezetting achter de bar zet de laatste oortjes van de koffiekopjes in dezelfde richting. Go!

Drie dagen later worden de laatste bezoekers uitgezwaaid. Sales voelt precies waar de eeltknobbels in de schoenen knellen, de bar ziet eruit alsof de slag bij Waterloo net gebeurd is. Alles wordt ingepakt. Ook die doos waar “A4 Copy paper” op staat, tot de rand gevuld met visitekaartjes. “Komende week de follow-up”, hoor je jezelf roepen. Niemand reageert en dat is ook niet zo raar…

Wat was je plan eigenlijk?
Wanneer je voor jezelf eens eerlijk uittelt wat een deelname aan een beurs je per dag, per vierkante meter kost, alle overheadkosten meegeteld, dan schrik je. Wanneer binnen de retail dergelijke kosten per vierkante meter gemaakt worden, dan wordt de marketingafdeling flink onder druk gezet om sales dermate optimaal te ondersteunen, dat die meters hun geld opbrengen. Logisch, vind ik. Toch komen de meeste bedrijven die naar een beurs gaan niet verder dan een aantal obligate vergaderingen vooraf, waarbij sales en marketing met verschillende verwachtingen aan tafel zitten, er geen echte doelen worden gesteld en er van enige consensus nauwelijks sprake is. De nadruk ligt vooral op uiterlijkheden, die strekken van de vormgeving van de stand tot welke kleding er aangetrokken wordt. Sales wil vaak als ambassadeur voor bestaande klanten op de stand staan, marketing zou graag zien dat er potentiële klanten de stand ingetrokken worden. De race om het verzamelen van visitekaartjes gaat van start wanneer de beurs opent, nog steeds wordt dit gezien als een succesfactor in combinatie met het inscannen van bezoekerstags.

En de follow-up? De kaartjes moeten “gekoppeld” worden aan de notities die sales gemaakt heeft op de beursvloer. En of dit nu digitaal is gebeurd, of op papier, het vergt uitzoekwerk. Daar hebben we echter de stagiaire voor! Om er na een half jaar, bij het opruimen van het bureau van de stagiaire, achter te komen dat de doos met kaartjes stof ligt te verzamelen in de onderste la. Iedereen is doorgegaan in de waan van de dag, blijkbaar. Wat was je plan, toen je naar de beurs ging? Toch niet dit?

Je mag je beursstand best als een pop-upstore zien
Stel je eens voor dat je naast het inscannen van de bezoekerskaarten en het verzamelen van die visitekaartje op een andere manier aan data omtrent je beursdeelname kunt komen. Wanneer je jouw beursstand als een pop-upstore gaat bekijken, hem indeelt in wanden met aanbiedingen (jouw dienst of product), een vloerplan uitstippelt met ideale routes… en je zou de volgende dingen kunnen meten: hoeveel bezoekers heb ik op de stand gehad, wat was hun leeftijd, waren het mannen of vrouwen, welke route namen zij door de stand, werden ze aangesproken, hoe lang stonden ze stil bij de zaken die we presenteerden en wat was hun “happiness index” bij het komen en bij het gaan… dan zou je als een volleerd retailer het succes van je mensen en je producten of diensten on the spot kunnen meten. Dankzij de camerasystemen, heatmap sensoren en 3D lasersensoren die op dit moment hun weg vinden in de wereld van instore analytics kan dat! Daarbij heb je de keuze of het dashboard dat de metadata verwerkt dit in real-time doet, of dat je alles na een beursdag, of na de beurs analyseert.

Wanneer je de eigen stand als een winkel gaat beschouwen, waarbij je getoonde producten en diensten de “koopwaar” zijn en je past de juiste analyse toe op de gegevens, dan wordt je beursstand een zeer rijke bron aan informatie. Gegevens die je anders zou mislopen, gegevens die je kunt koppelen aan die gescande tags en verzamelde visitekaartjes. Je kunt zelfs meten hoeveel bezoekers in de gangpaden wel naar je stand keken, maar gewoon langsliepen.

Event Technology is the next big thing in exposeren. Meer weten? Neem gerust contact op met Brandspacers.

Maison & Objet 2018, Parijs (© Jan Mol)

Maison & Objet 2018, Parijs (© Jan Mol)

Stand op Maison & Objet 2018, Parijs (© Jan Mol)

Jan Mol

Jan Mol

Jan Mol (49) is eigenaar van een mediabedrijf met de nadruk op copywriting en journalistiek voor de retailsector. Als freelance redacteur voor magazines in retail, schrijft hij artikelen over retail in het algemeen, over beurzen en in het bijzonder over retail technology.