Op uitnodiging van Sign en Meer rijden we op vrijdagmiddag 11 oktober richting Hilversum. Vandaag zijn we aanwezig bij de introductie van de Can 360, een hypermoderne oplossing voor gezamenlijke 3D belevingen. Na een warme ontvangst en een kort openingswoord stappen we met gezonde spanning en open vizier een compleet andere wereld in.

 

Buiten het minitheater spreken we met Mark Botter, één van de drie partners in Can 360. “Het afgelopen jaar zijn we naast onze andere werkzaamheden keihard aan de slag gegaan met de ontwikkeling van de Can. Mijn broer Tim is een ervaren 360-cameraman en hij kwam vorig jaar met het idee. Hij zag dat de VR-brillen die worden ingezet op beurzen en events te weinig bereik hebben. Het is vooral te veel gedoe. Bovendien ervaren bezoekers een boodschap niet gezamenlijk. Doodzonde, want samen beleven is juist zo belangrijk. De interactie die nu ontstaat op het moment dat mensen gezamenlijk in de Can zijn, is goud waard. Er gebeurt echt iets met je en dat wil je delen.”

 

            “SAMEN BELEVEN IS ZOVEEL LEUKER DAN ALLEEN”

 

De Can vanuit alle kanten belicht

“Toen we richting de Can dachten, was het duidelijk dat er veel techniek nodig was en daar komt de expertise van Hans om de hoek kijken. Hoe lastiger het wordt, des te interessanter wordt het voor hem. Hij is ook degene die tijdens de events erbij is voor de ondersteuning.  Ik ben zelf vanuit mijn signing en activatie achtergrond van meerwaarde voor de productie van de Can, de branding en de plaatsing op locatie.”

De Can 360 waar wij mee kennismaken heeft een doorsnede van vijf meter en is geschikt voor zo’n 5 personen tegelijkertijd. Zijn grotere broer, de Can 360 Sr. van zeven meter kan al 15 personen kwijt. We fantaseren waar we de Can kunnen plaatsen en denken in eerste instantie aan beurzen, events en festivals, maar ook in bezoekerscentra van musea, pretparken en de entreehal van grotere bedrijven en merken. De Can is op z’n minst een opvallend en attractief communicatiemiddel en leent zich uitstekend voor het vertellen van een indrukwekkend verhaal.

 

De Can 360 is een ronde pop-up-constructie die vol zit met technologie. Op de gebogen vlakken worden films en beelden getoond door middel van 5K projecties, vijf projectors die in het dak in het midden van de kleine bioscoopzaal zijn bevestigd. Het beeld rondom is imposant en je zit er dan ook vanaf de start middenin. Het verhaal dat wordt verteld is te horen via een indrukwekkend surround system. Rondkijken gebeurt natuurlijker dan we hadden verwacht. De muziek en voice-over nemen je in een logisch ritme mee langs de verschillende beelden. Hier is echt over nagedacht.

 

Het materiaal aan de buitenzijde is volledig te branden en dat maakt de Can een echte “looker”, op iedere locatie. Bovendien kan hij vanwege de lichte constructie met aluminum frame en doeken binnen een werkdag worden opgebouwd. Sunweb zette de Can 360 al succesvol in voor een interne promotievideo over de data die zij sponsoren aan de wielerploeg. Het filmpje van vierenhalve minuut werd door duziend man personeel gezien. Naast de lopende trajecten werkt het drietal nu ook aan een project waarbij de Can meerdere jaren op dezelfde locatie blijft staan. Zowel kopen als huren is dan ook een mogelijkheid. De dagprijs voor de huur bedraagt vijfduizend Euro. Dit is inclusief op- en afbouw en de technische hulp op de dag zelf. Maar je hebt natuurlijk ook nog beeld nodig.

Een blik op de toekomst van de virtuele beleving

“We maken graag zelf de content voor de schermen”, geeft Mark aan. “Wij weten wat er nodig is en waar de meeste waarde te halen valt. We schieten materiaal met de juiste resolutie en nog belangrijker; beelden die passen bij de 360 experience. Toch kunnen we ook bestaande content omzetten of een andere professionele filmploeg of videoproductiebedrijf briefen op het juiste materiaal.” Een goed uitgekiende diashow zou dus ook werken? ”Jazeker, je kunt ook met een lager budget een indrukwekkende presentatie neerzetten.” Wij zien dat wel voor ons, maar een film op maat …  tja, dat is toch heerlijk vertellen.

Meer informatie: https://can360.eu

Bernard Klaassen

Bernard Klaassen

Bernard is Ygenaar van Ygenzinnig. Een marketeer met dadendrang die altijd start met het verhaal dat moet worden verteld.