In mijn gesprekken met exposanten en potentiële klanten die op zoek waren naar een leverancier voor hun stand hoorde ik vaak:

“Ik ben op zoek naar een standbouwer die voor ons een creatieve stand kan bouwen”.

Creativiteit was voor hen blijkbaar de belangrijkste motivator als het ging om het selecteren van de beste beursstand.

Maar wat is creativiteit?

Wikipedia zegt over creativiteit het volgende: “een individu of een groep toont creativiteit wanneer een nieuw concept of object wordt gemaakt, of wanneer een originele oplossing voor een probleem wordt gevonden”.

Hm, ok.

Maar als het gaat om beursstands, waarom is dit dan zo belangrijk? Of anders gezegd, is creativiteit dan wel zo belangrijk?

Om die vraag te beantwoorden moeten we terug naar de functie van de stand. Althans, de functie die deze heeft voor de meeste exposanten, vooral business-to-business bedrijven.

Voor die bedrijven is hun stand een middel om in contact te komen met potentiële klanten. Zeg maar het aasvisje dat de klant verleidt om toe te happen. Waarna de standbemanning deze binnenhengelt als lead. Hoe beter je stand, hoe meer je vangt.

En om veel te vangen moet je stand aan drie basisvoorwaarden voldoen:

1.    Je stand moet gezien worden, zeg maar opvallen
2.    Je stand moet meteen duidelijk maken wat voor een bedrijf, product of dienst de beursbezoeker kan verwachten
3.    Je stand moet een aantrekkelijke belofte doen, aantrekkelijk genoeg om even bij de stand te blijven stilstaan.

Voldoet je stand niet aan deze drie voorwaarden? Dan is de kans op een erg magere vangst met je beursdeelname groot. Je hebt dan wel veel tijd, geld en energie geïnvesteerd, maar de goede resultaten blijven uit.

Goed, terug naar creativiteit in standbouw en beursstands. Creativiteit staat dus vooral voor anders, afwijkend of vernieuwend. Voor ‘out of the box’, zo je wilt.

Een stand designer heeft best veel mogelijkheden om creatief te zijn en een stand te ontwerpen die in verschillende aspecten en elementen afwijkt van ‘standaard’. De mogelijkheden in standdesign zijn immers bijna oneindig.

Maar de vraag is natuurlijk wel of met zo’n creatief standdesign;

A.    De stand beter opvalt
B.    De klant sneller snapt wat het aanbod van de standhouder is
C.    Deze creativiteit bijdraagt aan een duidelijke verbale of non-verbale call-to-action om op de standbemanning af te stappen.

Ik heb vele duizenden stands gezien in de afgelopen 25 jaar. En daar zaten werkelijk adembenemend mooie, en ook super-creatieve stands tussen.

Maar ‘creatief’ of ‘mooi’ is nog iets anders dan succesvol.

Ik heb hele creatieve standontwerpen gezien waarbij bezoekers totaal niet snapten wat het bedrijf te bieden had.

Ik heb stands gezien met een hele hoge ‘wow-factor’, echter nodigden deze stands niet uit om contact te leggen. Terwijl het daar toch om te doen was.

Ik heb stands gezien, ontworpen volgens een clever uitgedacht en creatief concept. Maar de beursbezoekers snapten het concept niet.

De ontwerper en de mensen van het bedrijf waren dan weliswaar supertrots op hun stand, ze liepen wel de nodige klanten en omzet mis. Terwijl ze dachten met hun mooie stand juist méér klanten binnen te halen.

En natuurlijk hadden ze ook nog eens extra veel budget moeten vrijmaken voor hun stand. Want iets wat ‘anders’ en ‘out-of-the-box’ is, is bijna altijd duurder.

Creativiteit is dus verre van een garantie op een geslaagde beurs. Creativiteit kan, als je deze juist inzet, soms bijdragen aan je beursresultaat. Maar het is nooit een doel op zich.

Toch lijkt het daar soms wel op, zoals ik aan het begin van dit artikel al liet doorschemeren.

En daardoor slaan sommige ontwerpers, marketeers en exposanten de plank mis. Hun stand is wel creatief, maar voldoet niet aan de basisvoorwaarden. Basisvoorwaarden die elke stand móet hebben.

In mijn boek “Scoren met je beursdeelname” noem ik dit de “STIC-factor van je beursstand”. Heeft je stand deze STIC-factor niet? Dan loop je veel potentiële klanten mis.

Wil jij graag een creatieve stand voor jouw beurs? Bijvoorbeeld omdat creativiteit past bij jouw bedrijf, product, merk of persoon?

Niks mis mee.

Maar bedenk wel dat deze creativiteit je in basis helemaal niets oplevert. Behalve dan misschien enkele schouderklopjes van je baas, collega, partner of medestandhouders.

Ik zou er daarom mee oppassen. Laat creativiteit nooit het belangrijkste doel van je beursstand zijn. Alleen als de creativiteit van je standontwerp écht bijdraagt aan een of meerdere van de hierboven genoemde functies kun je zo’n concept of ontwerp overwegen.

Zorg bij het (laten) bedenken of ontwerpen van je stand vooral voor een stand waarmee je jouw doelgroep aanspreekt en in beweging zet, want dáár gaat het om. En dat kán wel met een creatieve stand, maar het hoeft niet.

Succes met je beurs!

Michel Rijnberg – Beursmarketing.nl
Auteur van Scoren met je Beursdeelname

Michel Rijnberg

Michel Rijnberg

Michel heeft ruim 25 jaar ervaring met stands, standbouw en beursmarketing. Met zijn bedrijf Beursmarketing.nl helpt hij standhouders aan veel meer klanten en omzet. Michel is auteur van het boek ‘Scoren met je beursdeelname’.