Kennis & Inzichten

Pop-ups in de bank- en verzekeringssector

By mei 29, 2019 No Comments

Het is weer het einde van de maand dus we zijn terug met een nieuwe selectie pop-up stores. Vandaag bekijken we hoe pop-upwinkels zijn gebruikt door banken en verzekeringsmaatschappijen. Indien u ons vorig artikel heeft gemist, lees u deze hier.

Sluiten van vestigingen.

Het aantal bankfilialen blijft maar afnemen. De drie grootste Nederlandse banken hebben er samen inmiddels minder dan 900. Ter vergelijking: 15  jaar geleden hadden Rabobank, ING en ABN Amro nog bijna 2500 vestigingen. In 15 jaar is natuurlijk enorm veel veranderd. Call centers, apps, mobiel bankieren, heeft ertoe geleid dat traditionele vestigen zijn gesloten. Echter blijft het persoonlijke contact op momenten dat het er toe doet nodig. Maar de vraag is:

‘Wil de klant nog naar de bank of  gaat de bank naar de klant toe?’

Het verdienmodel van de banken staat onder druk door de lage rente. Door de omslag naar online producten moeten banken hun informaticasystemen  aanpassen aan de nieuwe data- en privacywetgeving. Een enorme kostenpot die wordt gevoed door het sluiten van fysieke locaties.

Aan de andere kant ziet men, dat waar winkels worden geopend, het aantal klanten toeneemt. Vooral in kleinere steden en dorpen. De juiste positionering is belangrijk om geen marktaandeel te verliezen.
Een leuke puzzel:

–  Afname aantal vestigingen voornamelijk door onlinediensten.
–  Klanten komen minder vaak naar kantoren

vs
–  Banken worden IT bedrijven zonder gezicht.
–  Banken willen zich toch appelleren aan de doelgroep die wel persoonlijk contact wil.

Tijdelijke oplossing

Een Pop up store is een instrument om beide kanalen (online en offline) te combineren en de leegte in te vullen. Een rijdende bank die haar gezicht laat zien op locaties waar het toe doet.
Daar zijn wel eisen aan verbonden.

Locaties:
– Actief in kleine gemeentes en evenementen – No heavy vehicles

Bereik:
– Laagdrempeligheid is essentieel. Open communicatie/
transparantie.
– Zijn waar de doelgroep is. Mobiliteit

Service
De klant wil op gelijkwaardig niveau in contact komen  Kwaliteit

Marketing
-‘Being there’  Zichtbaarheid

Veel banken zijn hiermee aan het experimenteren. Het is echter te vroeg om te constateren of dit de oplossing is voor banken om  dichter bij de klant te komen.
Brandspacers houdt het voor u in de gaten.

Een aantal voorbeelden
.

–  Westpac: Zichtbaarheid in de straten is essentieel. De bank is niet een app.

–  ING Belgie bzeoekt 50 dorpen per jaar met 1 pop up systeem.

Bank bij calamiteiten.
In Australië gebruiken banken en verzekeringsmaatschappijen zoals National Australian Bank en Commonwealth Bank pop-up stores als tijdelijke vestigingen voor klanten die getroffen zijn door overstromingen, branden en stormen.

Robbert de Boer

Robbert de Boer

Mobile brand architecture: Als business development manager bij mo systeme ben ik voortdurend op zoek naar nieuwe markten, segmenten waarbij live communicatie centraal staat. Er gaat niets boven het persoonlijke contact. Trots om 180 merken te hebben ondersteund in 6 internationale markten met 1 concept dat zich jaar op jaar heeft ontwikkeld: modulbox. Woonachttig: Berlijn met vrouw en dochter. Vakantie: in Berlijn is het elke dag vakantie. Credo: If it can‘t be reduced, reused, repaired, If it can‘t be reduced, reused, repaired, rebuild, refurbished, refinished, resold, recycled, or composted, then it should be restricted, re-designed or removed from production.