Vandaag de dag kun je er niet meer omheen: content, content en nog meer content. Als consument wordt je continue overspoeld met berichten, filmpjes, afbeeldingen en advertenties wanneer je over straat loopt. Thuis nog even snel een e-mail openen of Instagram checken, overal waar je komt ben je in aanraking met een grote hoeveelheid aan informatie. Voor jou als marketeer, ontwerper of creatief brein is het de taak om consumenten te vinden, te binden en actie te laten ondernemen. Maar hoe doe je dit eigenlijk?

Anderhalf jaar geleden was ik op het evenement Social Media Matters Curacao, waar ik een masterclass van Kim Swagemakers heb gevolgd. In deze masterclass stond “how to make them stop scrolling” centraal. Tijdens deze masterclass is er een knop om gegaan en bedenk ik bij (bijna alle) berichten waarom ik deze ben gaan lezen. Wat mij opviel is dat ik veel meer tijd en aandacht besteed aan berichten met inspirerende, triggerende afbeeldingen en video’s dan lange lappen tekst zonder visuals.

Waar voldoet een goede visual aan?

Wanneer je op zoek bent naar een goede visual is het belangrijk dat deze aansluit bij de doelgroep die je wilt bereiken. Kruip eens in de huid van je doelgroep en bedenk wat jij graag zou willen zien in de desbetreffende situatie. Daarnaast is het belangrijk om te kijken voor welk medium de visual gebruikt gaat worden. Visuals op drukke locaties, zoals treinstations hebben andere specificaties als een foto in een brochure. Ook is het belangrijk om te kijken of de visual een onderdeel is van je complete strategie. Let hierbij bijvoorbeeld op het kleurgebruik, de setting of de sfeer van de visual.

It’s all about design!

Visual branding is een klein stukje van de complete brand identity puzzel dat bestaat uit visuele elementen. Daarnaast is het een hele effectieve manier om producten of diensten te verkopen. Door naast een goede sales pitch of inspirerende tekst gebruik te maken van sterke, mooie of interessante visuals is het mogelijk om op te vallen tussen de zwerm van berichten en advertenties. Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat je je doelgroep in het oog houdt: pubers hebben natuurlijk een andere smaak dan volwassenen. Wanneer iemand voor de eerste keer betrokken is bij jouw beursstand of advertentie, is de eerste stap in de customer journey gezet.

Elke keuze voor een visual die je maakt heeft effect op de ervaring die de doelgroep heeft. Deze kan zowel positief als negatief ervaren worden: je branding creëert verwachtingen. Wanneer je aan de verwachtingen van je doelgroep voldoet, is het mogelijk dat je merkloyaliteit opbouwt met je beoogde doelgroep, maar natuurlijk alleen als je visual branding goed inzet.

Benieuwd wat voor visual content het beste voor jou werkt? Doe eens een A/B test! Met een A/B test is het mogelijk om verschillende ontwerpen te testen om te kijken welke het meeste aanspreekt bij je doelgroep.

Why did you stop scrolling?

Lysanne

Lysanne

Als online marketeer en grafisch vormgever is Lysanne bij iExist werkzaam voor organisaties die meer online resultaat willen behalen.