Inspiratie

Wegrestaurant of stamcafé?

By juni 19, 2017 No Comments

Live Communicatie op de meest indrukwekkende manier. Natuurlijk zijn die magische momenten prachtig, maar hoe zorg je er dan voor dat die momenten ook iets doen voor je merk, dat die magie concrete resultaten boekt? Hiervoor gebruik ik een acroniem: ALIVE!

ALIVE staat voor Accessible, Lively, Intimately, Visceral en Exclusive. Laten we bij het begin beginnen. Accessible dus. Toegankelijk en benaderbaar. Dat klinkt logisch toch? Als ik niet bij je kan komen, dan ga ik wel naar een ander. Als je niet open staat voor mijn vraag, voel ik mij niet gehoord. Simpel. Die drempel moet niet laag, die drempel moet weg. De loper moet uit. Maar waarom gebeurt dat dan te vaak niet? Gesloten beursopstellingen, letterlijk te hoge drempels, personeel met de armen over elkaar, of nog erger, hangend over de balie en verkeerde, onduidelijke slogans en introductieteksten. Ze helpen allemaal niet mee.

Het gevoel van openheid, van “thuiskomen”, daar is op te sturen. Echt! Zorg voor voldoende ruimte op je stand en een fijne routing vanaf alle zijden. Wees herkenbaar als spokesperson. Lach, oprecht. En loop, zwaai, wees actief, spreek mensen aan, stel vragen. Stel vooral veel vragen. Laat je product of dienst zien. Waar gaat het nu eigenlijk om. Wees duidelijk en maak gerichte afspraken op rustige momenten als iemand meer tijd nodig heeft. Op een beursstand verruil je kostbare tijd met elkaar. Zorg ervoor dat die tijd voor beiden waardevol is. Echte gastvrijheid is de belangrijkste troef voor een live ontmoeting.

Vroeger hadden we een eetcafé aan huis. Mijn ouders hadden geen marketingopleiding, maar zij brachten gastvrijheid nog vanuit het hart. Zij wisten dat dit het verschil was tussen succes en falen. Zij  kweekten stamgasten. Zij maakten het café het beste plekje na thuis. Of soms misschien wel andersom. De deur stond altijd open en achter de bar luisterden mijn vader en moeder naar de verhalen van iedereen. Zij gaven elke gast de tijd en de aandacht die nodig was. En na verloop van tijd wisten ze de gebruiken, het favoriete drankje, het tempo, de namen van geliefden en het geschikte moment van afscheid nemen.

Karel (niet zijn echte naam) kreeg na verloop van tijd zelfs een eigen naamplaatje aan de bar, op zijn vaste plekje. Hij was vereerd en kon zijn geluk niet op. Maar er gebeurde nog iets anders. Het liet ook de andere gasten niet onberoerd. Mijn ouders werden er om geroemd en die avond werd er nog levendiger geproost dan anders. Blijf geen wegrestaurant, maar wordt een stamcafé. Toegankelijkheid is veel meer dan alleen maar geopend zijn. Bepaal jouw “Norm”.

Over levendig gesproken. Volgende keer sleep ik je mee door de L van Lively.

Egon van de Kamp

Egon van de Kamp

“Egon is de initiatiefnemer en oprichter van Brandspacers. Als managing director dagelijks voor zijn klanten bezig met ontwerp -en projectmanagement van beursstands bij studio Brands & Spaces in Amsterdam.”