Inspiratie

VUURWERK OP JE BEURSSTAND

By januari 6, 2020 No Comments

Tweeduizendtwintig, we gingen erin met een knal, met een hoop geknal zelfs. En dan heb ik het niet over de aanval op Iran. Het nieuws en de social kanalen stroomden over van de experts en discussies over het vuurwerkbeleid met oud & nieuw in Nederland. Iedereen heeft een mening, iedereen is specialist. En mijn god, wat hebben mensen gevaarlijk korte lontjes. Bij het minste of geringste ontvlammen doodgewone huisvaders en grootmoeders in levensbedreigende type-terroristen. De betrokkenheid is groot. Eigenlijk jaloersmakend. Want de hoeveelheid aandacht die dit soort onderwerpen krijgen willen we allemaal wel.

Maar hoe zorgen we voor een soortgelijke aandacht op de beursvloer? Kunnen we hier iets van leren? Of moeten we vooral loslaten? Moeten we letterlijk vuurwerk op de stand gaan afsteken? Het kan natuurlijk. Specialisten zat op dit gebied. En misschien is het wel echt een idee, zeker nu, om een gesprek op gang te brengen. Dat onschuldige voorbijgangers zich een rotje schrikken en dat jij vervolgens je explosieve aanbieding onder de aandacht brengt. Het kan. Dat je ongevraagd een vuurpijl bij de buurman zijn digiwand naar binnen schiet of een aantal gillende keukenmeiden bij de catering neerkwakt. Het kan. Maar het kan ook anders.

Vuurwerk op je stand creëer je met de mensen. Samen knallen, dat is waar je voor wilt gaan. Een geoliede machine waarbij iedereen van moment een af, weet wat haar of hem te doen staat. Een sfeer waarin chemie ontstaat. Chemie die de hele beursvloer overgaat, niet eentje waarbij al je kruit binnen een paar uur verschoten is. Heel soms kom je hem tegen. En die sfeer pak je als bezoeker direct op. Het team straalt, de energie bruist en de processen lijken allemaal moeiteloos te verlopen. Men heeft iets voor elkaar over en men staat op scherp. Als je in zo’n team werkt, merk je het ook. Alles lukt. Vergelijkbaar met dat sportteam dat opeens zo goed presteert. Het Nederlands dameselftal, de oranje handbalsters, Ajax tot vlak voor het einde. Je ziet en voelt dat er iets extra’s mogelijk is en dan bereik je pas echt grote hoogtes. Hoe je dat doet?

Een team ontsteken is niet eenvoudig. Dat begint al bij de eerste selectie van de teamleden. Je hebt een afgewogen team nodig. De verschillende rollen moeten worden ingevuld. Wie zorgt er voor het enthousiasme, de lol en wie voor de strakke lijnen? Wie pakt de leiding en wie zet zich ondergeschikt aan de doelstellingen in? Je hebt niet alleen sterretjes nodig, als je begrijpt wat ik bedoel. Is de vooraf bedachte tactiek wel goed, komt de juiste doelgroep naar de stand, is de documentatie op orde en kun je je kont wel keren op de vloer? Everything is connected. Het is te sturen, het kan, maar er blijft een component magie. Dat kleine stukje dat je niet kunt vatten. En gelukkig maar. Want juist dat ongrijpbare stukje, dat maakt een show een show.

Proost, op het nieuwe jaar. En nou knallen! Zie je op de Horecava.

Bernard Klaassen

Bernard Klaassen

Bernard is Ygenaar van Ygenzinnig. Een marketeer met dadendrang die altijd start met het verhaal dat moet worden verteld.