Inspiratie

Vakbeurs geannuleerd? Kom alsnog in contact met je (nieuwe) klanten!

By maart 3, 2020 No Comments

Alles en iedereen staat in de steigers, de collega’s binnen en de accountmanagers buiten, de klanten en ook de lijst met leads die je alvast hebt ‘opgewarmd’. De vierkante meters zijn gereserveerd en betaald en je hebt stevig geïnvesteerd in je stand design. 100% huisstijl garantie van je standbouwer. En ook die heeft zijn team op scherp staan; transport, werkplaats, werktekeningen en zelfs complete zaaglijsten. Alles is geregeld. Dit jaar wordt jullie grootste beursdeelname.

En dan, de mail, waarvan je bang was dat ie zou komen, komt echt. < DE BEURS IS GEANNULEERD>. Ongelooflijk, kak zelfs, precies nu. Je weet niet of je het eens of oneens moet zijn met de beslissing, maar het feit blijft staan. Er komt geen beurs. De gevolgen voor anderen zijn erger, maar nu baal je vooral voor jezelf. Al je werk is voor niets. Of toch niet?

Je start met informeren, iedereen moet op de hoogte worden gesteld. Inclusief thuis, want opa en oma hoeven opeens niet op te passen en je partner krijgt niet de beloofde tijd vrij omdat jij in het buitenland bent. En ondertussen zweven de vraagtekens als in een tekenfilm rond je hoofd. Hoe gaan we nu in vredesnaam onze ‘sales funnel’ vullen? Hoe krijgen we die ‘grote’ klanten nu persoonlijk te spreken? En hoe “showen” we onze 3.0 oplossing aan het publiek?

De wereld lijkt even stil te staan, maar we kunnen niet stil blijven zitten. Je kunt je merk en bedrijf niet even in quarantaine plaatsen. Die new leads zijn de brandstof voor jouw sales motor en je marketingmachine. Dus pak de controle, regel je shit en trap op die kickstarter! Er zijn nog kansen zat.

Wat kun jij WEL doen om in contact te komen met die leads en/of klanten?

1. ROADSHOW of POP-UP
Komt de klant niet naar jou, dan kun jij alsnog wel naar de klant. Zorg voor een mobiele merkomgeving, bijvoorbeeld het systeem van MODULBOX, zie https://mo-systeme.com/produkte-modulbox/of dichterbij een container van CRAZY CONTAINERS via https://www.crazycontainers.nl/.

Je richt deze ruimte in als jouw eigen brandspace en maakt afspraken om je klanten en leads actief op te zoeken. Je hebt ze voor jezelf, in je eigen, geregisseerde omgeving. Bied ze veel persoonlijke waarde in korte tijd en goede catering …. . Want een werklunch daar heeft iedereen tijd voor 😉

2. CUSTOM EVENT

Wanneer jij (en andere vakgenoten) die data van genodigden op orde hebben dan kun je natuurlijk snel een eigen event organiseren. Goede ruimte zat in Nederland, kijk maar eens op het reviewplatform van MEETINGREVIEW via www.meetingreview.comvoor betrouwbare aanbevelingen. En als je dit hele event uit wilt besteden is er natuurlijk het platform van ZEPP NL www.zepnl.nlvoor een zelfstandig eventprofessional die je vakkundig en met plezier helpt.

Enne, ooit wel eens gedacht aan “eigen huis show”, voor de Belgische lezers, de open deur dagen? Zorg wel voor een hele goede spreker die het plenaire gedeelte kracht bijzet, want dat zorgt voor de juiste toestroom. Voor meer betrokkenheid word je zelf die kennisuitdrager binnen je branche. Over een vliegwieleffect gesproken.

3. SHOWROOM

Investeer (een gedeelte van) het budget in de revitalisatie van je eigen showroom. Wees eerlijk, dat kan al jaren veel beter. Zorg voor die echte merkomgeving en laat je prospects kennismaken met je merk, de cultuur en uiteraard de unieke productlijn en/of diensten. De fysieke beleving van je merk, product en onderneming in optima forma.

Maak een stabiele en snelle Internetverbinding vanuit je showroom en gebruik bijvoorbeeld de video conference tool van ZOOM www.zoom.usof GOOGLE Hangouts. Dit werkt heel verrassend en effectief. Zoek je echt inspiratie voor de inrichting? Kijk veel rond op Pinterest, maak je eigen favoriete board en brief eenvoudig visueel je standbouwer en/of interieurbouwer. Mijn persoonlijke favoriet: https://nl.pinterest.com/sudesignus/

Je bent helemaal tot hier gekomen met lezen, fijn. Er zat blijkbaar iets interessants voor je tussen. Als dank bied ik je het doeltreffende Live Branding Canvas aan. Download het hier en doe er je voordeel mee: https://www.brandsandspaces.nl/live-branding-canvas/

Eigenlijk is mijn boodschap simpel, blijf denken in mogelijkheden. Kies voor the-sunny-side-up-mentaliteit. Ik nodig je dan ook van harte uit om nu helemaal door te pakken. Wat denk je ervan? Zullen we eens samen verder denken in mogelijkheden volgens ons unieke principe “first people then square meters”?

Ik wens je veel gezondheid en de juiste leads!

Egon van de Kamp (020-244 2950 , egon@brandsandspaces.nl)

Brands & Spaces – the live branding agency

Egon van de Kamp

Egon van de Kamp

“Egon is de initiatiefnemer en oprichter van Brandspacers. Als managing director dagelijks voor zijn klanten bezig met ontwerp -en projectmanagement van beursstands bij studio Brands & Spaces in Amsterdam.”