Inspiratie

Tja, wat moet ik daar nog van zeggen.

By maart 26, 2020 No Comments

Nog geen twee weken geleden gaf ik, samen met Egon van de Kamp, onze eerste gezamenlijke training “Scoren met je beursdeelname en de kracht van live branding” in de RAI in Amsterdam aan een enthousiast clubje deelnemers. We hadden een superleuke groep, die onze training ook nog eens hoog waardeerde met gemiddeld vier van de vijf sterren.

De ernst van de situatie begon op dat moment echter al behoorlijk duidelijk te worden. Vanuit onze trainingsruimte keken we uit op het terrein van de RAI, waar op dat moment de 2e dag van de HISWA in volle gang was. En alhoewel we elkaar die dag al geen hand meer gaven, durfden we ons nog wel te verplaatsen.

De training had geen week later moeten zijn, want dan was er vermoedelijk niemand gekomen, nu hadden we slechts één afzegging. Nog diezelfde dag werd, halverwege de beurs, de HISWA gestopt en moesten de standhouders naar huis. Na soms maanden van voorbereiding. Weg investering, weg kans op nieuwe klanten en een verlies van heel veel tijd en energie.

Toen Egon en ik na afloop van de training in de naast de RAI gelegen Brasserie nog wat napraatten met een hapje en drankje , waren we het er over eens dat er een vreemde situatie was ontstaan.

Toen we de training uitschreven was de belangstelling zó groot, dat deze binnen 48 uur volgeboekt was. Want alhoewel de verleiding groot was, hadden we onszelf en de deelnemers beloofd met maximaal 10 mensen de training/workshop te doen. We moesten dan ook een aantal mensen teleurstellen, maar geen nood, in april zouden we de volgende training geven.

Nu, amper twee weken later, ziet de wereld er behoorlijk anders uit. Alle beurzen zijn afgelast, café’s en restaurants zijn dicht en iedereen wordt zoveel mogelijk verzocht thuis te blijven, dan wel afstand te houden. Heel veel bedrijven en branches worden zwaar getroffen, net als die van ons. Het is niet anders.

Ik waag mij niet aan het doen van een voorspelling over hoelang dit gaat duren. Ondanks dat iedereen hierover een mening schijnt te hebben dan wel expert lijkt te zijn, laat ik de voorspelling over het verloop van de crisis over aan de autoriteiten en experts op dat gebied. Van beurzen en stands weet ik best veel, van virussen niet.

Maar een ding weet ik wel. Dit gaat weer over. En dan zullen beurzen weer belangrijk zijn voor heel veel bedrijven om in contact te komen met potentiële klanten. Tot die tijd zullen we het met zijn allen moeten rooien, en moeten doen wat we kunnen om deze crisis gezamenlijk het hoofd te bieden.

De tijd die we nu (over?) hebben kunnen we vooral gebruiken om ons zo goed mogelijk voor te bereiden op ons bedrijf ná Corona. Zodat we er helemaal klaar voor zijn als het weer losbarst. Processen optimaliseren, de website verbeteren, klanttevredenheid programma’s bedenken, magazijn opnieuw inrichten, acquisitie plannen maken, kennis hamsteren en je bezighouden met andere zaken waar je normaal gesproken te weinig tijd voor hebt. Omdat klanten in de dagelijkse business nou eenmaal altijd voor gaan.

Ook ik ben bezig nieuwe plannen te ontwikkelen en werk daarnaast, samen met Egon, aan het verder optimaliseren van onze training. Ook zijn er plannen om mijn boek “Scoren met je beursdeelname” uit te gaan brengen in het Engels. Nu heb ik daar tijd voor.

Hoe het er bij jou uitziet weet ik niet, maar wat je ook doet, blijf positief, doe je wat je kunt, wees voorzichtig en blijf vooral gezond!

Michel Rijnberg
www.beursmarketing.nl

Michel Rijnberg

Michel Rijnberg

Michel heeft ruim 25 jaar ervaring met stands, standbouw en beursmarketing. Met zijn bedrijf Beursmarketing.nl helpt hij standhouders aan veel meer klanten en omzet. Michel is auteur van het boek ‘Scoren met je beursdeelname’.