Met twintig jaar ervaring in fieldmarketing, ook als je het promotie, experience marketing of brand activation noemt, pretendeer ik wel iets van de branche te weten. Een open deur misschien, maar de kwaliteit zit in de mensen, in de promoters. Alleen dan heb je echte merkambassadeurs op straat. Je teams trainen, begeleiden en koesteren dus. Maar hoe doe je dat? Eén van de onderdelen waar het vaak fout gaat is de promotiekleding. Even snel een polootje, een one size fits all t-shirt of plastic jacks, dat is de norm. Bij Izzy Branding pakken ze dat echt even anders aan. En dat is verfrissend. 

We spreken met het creatieve brein achter Izzy Branding: Izabela Gort

Vertel eens, hoe kom jij in deze wereld terecht? Ik ben modeontwerpster en heb gestudeerd aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Rotterdam was sterk in concept, abstractie en grenzeloos denken. Utrecht sterk in de vertaalslag van het abstracte concept naar een draagbare uitvoering. Die combinatie gebruik ik nog steeds voor Izzy Branding. We ontwikkelen fashion for brands en zijn nu een uniek fashion agency dat gespecialiseerd is in custom designed promotiekleding, bedrijfskleding en fan wear.

Wanneer en hoe kwam je op het idee van Fashion for Brands? Een aantal jaar geleden had ik een bureau voor professionele fotoshoot-producties en daarbij maakten we regelmatig gebruik van modellen. Na enige tijd kwamen daar corporate events bij waarbij we ook modellen inzetten. Het kwam vaak voor dat de opdrachtgever op locatie last minute besloot toch iets met de aankleding van de hosts of hostessen te willen doen. Dan renden wij naar Zara of H&M om een passend outfitje te zoeken en lieten daar dan een logootje op drukken. We deden ons uiterste best om er één geheel van te maken en de merkkleuren te laten matchen, maar natuurlijk was het dan nét niet. En dat vond ik echt zonde. Het lag tenslotte niet aan het budget,maar aan bewustwording. Kleding is een onlosmakelijk onderdeel en zelfs een verlengstuk is van je totale presentatie, zowel bij activaties als bij events.

Op welke vlakken kunnen jullie brand managers en marketeers ondersteunen? We maken onderscheidende, fashionable en custom kleding voor bedrijven, promoties en fans. Naast online, radio, tv, print en outdoor media is kleding één van de kanalen in de middelenmix voor corporate communicatie en campagnes. Onze expertise is het vertalen van bedrijfs- en merkwaarden naar fashionable kleding. We denken mee met de merkwaarden van het bedrijf of de campagne van onze klant en richten ons op de impact en de doelstellingen.

Okay, maar dat wordt natuurlijk door elke textieldrukkerij geroepen. Klopt! Izzy Branding maakt echter kleding die echt onderdeel is van de bedrijfs- en merkidentiteit. Dat doen we met een aansprekend en onderscheidend design dat kan variëren van een corporate mantelpakje of jurkje tot een stoer outdoor jack of een werkoverall. We hebben een grote basiscollectie die gaat van bikini’s tot skipakken en alles wat er tussen zit. En als de klant een uniek kledingstuk wil, dan ontwikkelen we die. Zo hebben we bijvoorbeeld voor Haribo vrolijke bomber-jassen ontwikkeld en voor de Lidl passende schorten, jassen en colbertjes.

Voor de realisatie van veel van onze designs en kleding gebruiken we hoogwaardige, high-end digitale printtechnieken. Daarmee kunnen we alle (PMS) kleuren perfect reproduceren en exact de kleur van het merk of campagne toepassen. Het is een fantastische techniek om artwork en visuals in onbeperkt formaat loep scherp in textiel te verwerken.

Je noemde Haribo al, maar welke twee cases staan je nog duidelijk bij? Dat is lastig …, we werken voor zoveel mooie bedrijven en merken; Mercedes, Sportlife, Nespresso, Haribo, Martini, Lidl, PostNL, Milka en nog heel veel meer. Maar als ik moet kiezen dan vind ik onze opdrachten voor VVV Rotterdam/Rotterdam Tourist Information en voor DURACELL erg inspirerend. Rotterdam is een fantastische stad. Ik heb er gestudeerd, gewoond en heb het uitgaansleven binnenstebuiten gekeerd. Daarbij heb ik veel bijzondere mensen ontmoet. Na mijn studietijd ben ik naar Amsterdam verhuisd om mijn nieuwsgierigheid en ambitie verder te voeden.

Na zestien jaar Amsterdam ben ik teruggekomen naar Rotterdam om Izzy Branding, Fashion for Brands te starten omdat hier veel gebeurt op creatief en kunstzinnig vlak. Dat voelde als thuiskomen. En als je dan de medewerkers van Rotterdam Tourist Information mag aankleden, dat is echt te gek. Zij zijn de ambassadeurs van de stad! Het is een stoere, moderne en fashionable collectie geworden die recht doet aan Rotterdam.

Een andere inspirerende case is onze opdracht voor DURACELL dat zich positioneert als power brand met een zodanige impact en uitstraling dat het door consumenten als een statussymbool wordt gebruikt. De door ons ontwikkelde kleding werd ingezet bij de merkactivatie van de nieuwe powerbanks tijdens het ‘Down the Rabbit Hole’ festival. Daar heeft DURACELL een spectaculaire 20%Club gelanceerd en is daarmee uitgeroepen tot ‘De Beste Summer Festival brand activation van 2019’. Het is heel gaaf om daaraan bij te kunnen dragen.

En, wat vind jij mooie voorbeelden van branding op beurzen en events? Het is al een hele tijd geleden, maar de Bavariajurkjes zijn een klassieker. Tijdens de WK-wedstrijd Nederland-Denemarken verkleedden 36 vrouwen zich als Deense fans en gaan het stadion binnen, om na 20 minuten het rood-witte tenue uit te doen. Daaronder bleek een oranje Bavaria-jurkje te zitten. De dames deden een dansje op de tribunes. Hoewel Bavaria aanvankelijk ontkende achter de actie te zitten wisten ze in Zuid-Afrika beter: ‘Dit is egter algemene kennis dat hier die uitrustings deel is van die Bavaria-handelsmerk.’ De Bavaria-meisjes werden opgepakt en het biermerk kreeg wereldwijde aandacht.

Je scoort goed met je projecten. Wat is nu echt het geheim?
Het moet effect hebben, want het is toegepaste kleding. Kleding met een doel dus. Daarnaast moet het goed en lekker zitten en duurzaam geproduceerd zijn. Dat bereiken wij door hoogwaardige technieken, unieke custom designs en controle over de hele productieketen.

Tot slot! Wat zijn belangrijke innovaties voor de nabije toekomst? Verandert er nog echt iets?  Printtechniek, innovatieve stoffen en duurzaamheid. Nieuwe printers maken mogelijk wat tot op heden onmogelijk werd geacht. Die worden al steeds meer toegepast en de ontwikkelingen gaan nog wel even door. De volgende revolutie die eraan komt ligt in de stoffen zelf. Deze worden steeds geavanceerder en multifunctioneler. Bij Izzy Branding zijn we volop aan het experimenteren.

Wij kijken uit naar al die nieuwe experimenten Izabela!

Bernard Klaassen

Bernard Klaassen

Bernard is Ygenaar van Ygenzinnig. Een marketeer met dadendrang die altijd start met het verhaal dat moet worden verteld.