Inspiratie

Op zoek naar de WOW-factor

By maart 1, 2019 No Comments

Wat maakt een stand succesvol? Hoe zorg je voor de WOW-factor, zodat je bezoekers aantrekt? Ik mocht jureren op de ISE2019 en ontdekte wat er voor nodig is.

Vorige maand werd ik gevraagd om deel te nemen in het jury panel voor de ISE Stand Design Awards op de ISE 2019, georganiseerd door Exhibitor Magazine.
Een eer, heel leuk en spannend tegelijk.
Want hoe beoordeel je een stand? Waar wordt op gelet? Ben ik te streng of juist niet?

Ik merkte zelf dat ik het in het begin soms lastig vond om goed kritisch te zijn. Ik weet zelf als ontwerper hoeveel aandacht en tijd er in een ontwerp kan zitten, en hier hebben vakgenoten ook met hun aandacht en creativiteit aan gewerkt. Van de 1300 exposanten werden er 32 finalisten geselecteerd, verdeelt in vier categorieën;
Small (tot 50m2), Medium (50-200 m2), Large (200-400 m2), XL (vanaf 400m2).

Het was tegelijkertijd ook heel verhelderend om een stand op bepaalde criteria te beoordelen, het houdt mij ook scherp en zet me op m’n plaats. En het helpt om een ‘checklist’ te hebben, al is deze soms ook misleidend. Een stand kan op alle punten goed scoren, maar het totale plaatje werkt soms niet. Belangrijke onderdelen waar punten mee verdiend konden worden:

  • Is het logo duidelijk zichtbaar? Kan je makkelijk zien om welk merk het gaat en wat de belangrijkste boodschap is die ze willen vertellen?
  • Hoe is er gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte van het standoppervlak? Is deze netjes in verhouding?
  • Zijn de graphics mooi ontworpen, consistent, hebben deze de juiste impact?
  • Is de layout van de stand duidelijk? Zit er een goede flow/routing in met eventuele signing?
  • Hoe is het met de verlichting? Is deze op de juiste plek aangebracht en geeft het de juiste sfeer?
  • Het ontwerp van de stand, is deze volgens de huidige trends, kleurgebruik en technologie?
  • Wat is het niveau van realisatie? Is alles mooi afgewerkt?
  • En misschien wel de belangrijkste aan het eind: Overall impact.

Word ik als bezoeker tot de stand aangetrokken? Ben ik nieuwsgierig?
Voel ik die visuele aantrekkingskracht… Is dit die WOW-factor?

Een van de winnaars in de categorie Large (200-400m2) is Shure. Die van mij ook hoge cijfers kreeg. Het was duidelijk al van afstand wie er stond en wat ze willen communiceren. Ondanks het flinke oppervlakte van de stand en het ruime productaanbod en presentatie, was deze duidelijk ingedeeld met een goede heldere routing. De ruimte was optimaal gebruikt zonder alles vol te bouwen of te veel open ruimtes te laten.
De corporate huisstijl werd consistent doorgevoerd in alle uitingen, en alles was erg netjes uitgevoerd en afgewerkt.

Ik merkte na deze dag dat de stands die ‘perfect in balans’ zijn, het allerbeste overkwamen op mij. Stands die bezoekers duidelijk laten zien bij welk merk ze naar binnen stappen en wat ze te vertellen hebben. Heldere keuzes in communicatie en presentatie, in verhouding tot de beschikbare ruimte van de stand.
Alle onderdelen afzonderlijk hoeven niet per definitie de hoogste score te halen, maar zodra ze elkaar versterken en aanvullen is dat ten gunste van het totaal concept.
Je voelt gewoon ‘ja dit klopt, dit is goed, ik snap het merk en wat ze vertellen’.
En als je dát kan overbrengen met alleen de stand, denk ik WOW!

Meer informatie over de ISE Stand Design Awards 2019

Suzanne

Suzanne

Suzanne is oprichter van ontwerpbureau Su, design us! Gespecialiseerd in bedenken en ontwerpen van concepten voor beurzen, stands, showroom, retail. Ruimtelijke vormgeving in de breedste zin van het woord.