Inspiratie

‘OEI’ communicatiemomentje…

By februari 26, 2019 No Comments

Je kent het wel, je ontvangt een mailtje van een bekende klant en denkt, kat in ‘t bakkie! Met een paar rake toetsaanslagen maak je behendig een orderinstructie en hop, de productie kan aan de gang. Dan begint de ellende, het welbekende telefoontje met een paar kritische vragen waar je eigenlijk geen direct antwoord op hebt. Wat bedoelen ze nou precies met 2 rollerbanners, als voorbeeld maar nu met een ander logo. Het venijn zit altijd in de details. Ehh, tja, gaan we even uitzoeken.

Natuurlijk is het plotseling druk geworden en de vraag ligt zomaar 23 dagen ergens tussen je brein en de directe actielijst met spoedgevallen. Kortom, de tijd gaat dringen en het eigenlijk gênant om na zoveel tijd nog over een basale vraag de klant te gaan bellen. Toch die mail nog maar eens goed lezen en dan wordt het vanzelf wel duidelijk wat ze nu precies willen. Denk je. En met dezelfde flair als altijd neem je snel een beslissing en interpreteer je de veel te vage mail in concrete instructie en kan de productie verder. Tenslotte moet de volgende dag geleverd worden en één ding staat altijd voorop, Sign producten hebben altijd haast met nul rek in de leveringstijd. Die druk is dé basis om fouten te maken, wat fijn dat er zoveel fout kan gaan (betekent in ieder geval dat iedereen in de business dezelfde ellende meemaken)!

En inderdaad, waar ik al bang voor was, gebeurt. Klant heeft wat anders bedoeld en levering wel op tijd maar niet zoals verwacht. En dat is jammer. Eén telefoontje extra en een boel gedoe en kosten worden bespaard, maar dat is altijd mooi achteraf praten. Echter, iedere fout creëert een mooie commerciële mogelijkheid. Alleen vraagt dat altijd even aandacht om dit recht te breien. En dan niet met een mailtje, maar even de moeite nemen om langs te gaan. Bijna altijd ga ik met meer werk terug en vooral een fijn gevoel. Want klanten willen altijd maar 1 ding. AANDACHT!

Volgende keer dan toch ook maar weer wat meer aandacht aan de voorbereiding van de opdracht geven….

Mark Botter

Mark Botter

Mark is eigenaar van het reclame productie bedrijf Sign en Meer. Als vakidioot is hij altijd opzoek naar de beste oplossing voor de toepassing als het gaat om visuele communicatie.