Inspiratie

Merkactivisme: hoe jouw evenement iets kan bijdragen aan de wereld

By maart 26, 2019 No Comments

Laat jij je al van je activistische kant zien? En hoe kun je dat eigenlijk doen op je eigen evenement?

Onlangs is het trendrapport Merkactivisme verschenen. Ik was ook bij de lancering hiervan. Een mooie, inspirerende presentatie over hoe merken een actieve rol kunnen spelen bij maatschappelijke kwesties. In het trendrapport beschrijven ze de definitie als het leiden, promoten of doorbreken van sociale, politiek, economische of milieutechnische kwestens met als doel maatschappel verbeterd te ondernemen. Een hele mond vol, daarom een praktisch voorbeeld.

Ben & Jerry’s is een mooi voorbeeld van een activisitisch bedrijf. Ze maken niet alleen lekker ijs, ze proberen de wereld ook een beetje beter te maken op verschillende fronten. Bij EventBranche schreven ze ook over merkactivisme en deelden ze dit mooie filmpje.

Geen trucjes, maar onderdeel van je missie en visie

Laat ik voorop stellen dat activisme geen trucje mag zijn. Je moet dit niet alleen maar doen omdat het goed overkomt, je moet het écht belangrijk vinden. Mensen prikken er anders ook snel doorheen.

Natuurlijk kun je eenmalig een duurzaam evenement organiseren omdat het nu toevallig een trend is. Effectiever is het als de missie en visie van jouw bedrijf ergens voor staat en je daarmee logischerwijs ook bepaalde initatieven ondersteunt of een bepaalde boodschap uitdraagt.

Voorbeeld 1: duurzaamheid

Duurzaamheid is overigens een heel mooi streven om met je evenement aan bij te dragen.  Als je hier echt serieus over bent, schaf je niet alleen de plastic goodiebags en badges af, maar voer je het door in alles wat met de organisatie van het evenement te maken heeft. Zorg dat geen overvloed aan drukwerk bestelt of bestel desnoods steenpapier want dit is veel duurzamer papier. Voorkom voedselverspilling en probeer zo min mogelijk producten te bestellen die je maar eenmalig kunt gebruiken. Ontkom je niet aan banners en doeken met het jaartal van deze editie? Maak daar dan naderhand tassen van als exclusief cadeau.

Voorbeeld 2: inclusie

Een ander mooi voorbeeld voor evenementen is inclusie. Is jouw evenement wel toegankelijk voor iedereen? Voor mensen met minder budget of voor mensen met een beperking? En zijn er overwegend mannelijke sprekers of heb je ook je best gedaan om vrouwen op het podium te krijgen?

Wat mij betreft hoef je het niet te zeggen en te roeptoereren dat je een steentje bijdraagt aan een betere wereld, maar laat het gewoon zien door het te doen. Dan gaan anderen vanzelf over je praten.

Als je meer wilt weten over het onderwerp, download dan het rapport. Hierin staat meer uitleg, goede voorbeelden (helaas niet specifiek voor evenementen) en interessante statistieken over wat mensen vinden over activistische merken.

Samira Salman

Samira Salman

Samira is oprichtster van EventGoodies en contentmarketeer. Ze struint het internet en evenementen af om eventplanners te inspireren met de mooiste innovaties en leukste goodies. Ze kijkt wat er goed gaat op evenementen én juist niet, zodat anderen daarvan kunnen leren. Evenementen vernieuwen, mensen met elkaar verbinden en echt een geweldige en onvergetelijke dag bezorgen, dat is waar ze voor gaat.