Inspiratie

Kwantiteit vs. Kwaliteit.

By april 2, 2019 No Comments

Voor ieder project is het opstellen van een briefing aan een ontwerper van grote waarde voor het ontwerpproces. Het lijkt een inkoppertje, maar hoe meer informatie je als ontwerper hebt over het bedrijf of merk krijgt, dus te beter de vertaling en aansluiting naar een ontwerp.
Een goede briefing geeft duidelijke kaders waarbinnen je als ontwerper aan de slag kan.
Het zorgt voor houvast, informatie en duidelijkheid wat de klant wilt. Ook al lijkt het iets tegenstrijdig maar hoe meer voorwaarden en informatie je als ontwerper hebt, hoe beter en gerichter de creativiteit.

In de ontwerpbriefings die ik krijg zie ik vaak een groot verschil tussen ‘kwantiteit en kwaliteit’. Ik krijg een lijstje van afmetingen, wel of geen bar, statafels met wel of geen krukken, aantal presentatieschermen e.d. Óf bedrijven leggen eerst uit wie ze zijn, wat ze doen en waarom aan een beurs deelnemen. En met name de laatste zijn zo fijn om voor te werken.

Om bedrijven en merken te ondersteunen om een zo goed mogelijke briefing op te stellen zijn er verschillende modellen die gebruikt kunnen worden, hieronder noem ik er drie.

Golden Circle

Ongetwijfeld is de ‘Golden Circle’ van Simon Sinek bekend. Deze bestaat uit drie lagen; Why, How, What. Maar ik zou hier nog een vierde laag aan toe willen voegen soms; ‘Who’.
Wie is de klant of merk? Als opdrachtgever vanuit een bedrijf of merk ken je deze het beste, als ontwerper niet. Leg eerst dat uit.

The Golden Circle
Live Comm Canvas

Al eens eerder op Brandspacers uitgelegd, lees het hier nog eens.

Event Model Canvas

Deze is heel handig voor evenementen; het helpt je bij het strategisch ontwerpen van een event. (Download hier)

Dit zijn tools, gereedschappen die je kan gebruiken om de vraag, het doel, het probleem, etc. helder te krijgen voor een briefing. En als deze helder zijn voor een ontwerper kan hier makkelijker invulling aan gegeven worden en dus beter aansluiten op de verwachting van de klant.

Suzanne

Suzanne

Suzanne is oprichter van ontwerpbureau Su, design us! Gespecialiseerd in bedenken en ontwerpen van concepten voor beurzen, stands, showroom, retail. Ruimtelijke vormgeving in de breedste zin van het woord.