Inspiratie

Kunstig in het creëren, van fotowand naar favoriete klant!

By februari 13, 2020 No Comments

Als je mij een paar jaar geleden zou vragen of ik ooit zou deelnemen aan een beurs, zou ik met zekerheid hebben gereageerd dat dit niet van toepassing is op mijn dienstverlening als fotograaf. Ik denk ook dat ik je een beetje had uitgelachen na het stellen van die vraag. Ik zag mijzelf niet als een bedrijf waar anderen enthousiast over zouden worden op een beurs. In 2018 heb ik een commerciële knop omgezet in mijn hoofd. Mijn bedrijfsnaam is veranderd van Richard Apeldoorn fotografie de ZZP-er in Business Beelden, een “creative group” met body en commercieel inzicht. Ik heb mijn artiesten-jas aan de kapstok gehangen. Ik creëer geen kunst meer, maar ben kunstig in het creëren. Dit keer met het oog op marketing en sales.

Met het woord marketing in mijn achterhoofd ben ik gaan nadenken over uitbreiding van mijn service pakket. Ik heb inspiratie opgedaan bij fotobooth bedrijven die direct een printje meegeven aan de deelnemende personen. Dit idee bleef in mijn hoofd hangen als een foto print die op de koelkast hangt met een magneetje. Foto’s maken en uitdelen. Zet er een logo op en je hebt je marketing! Zodoende mijn service “fotomarketing”. Een foto-activatie service wat ook ingezet kan worden voor acquisitie.

Ok ok, dus ik heb mijn eigenwaarde opgekrikt door mijn bedrijfsnaam te veranderen én heb een dienst gecreëerd wat valt onder event activiteiten. Kassa! Nou, nee. Net als die ZZP-er van een paar jaar terug wist ik nog steeds niet hoe ik mijn producten aan de man kon brengen. Koude acquisitie was mijn ding. Mailtje hier mailtje daar. Laptop dicht, ik ben klaar. Met pijn en moeite heb ik hier wellicht twee klanten uit gehaald. Dit kan toch anders?

Misschien dan toch deelnemen aan een beurs? In die vijver vissen met het juiste aas aan mijn haakje.
Event Summit kwam op mijn pad. Mijn bedrijf Business Beelden tussen de grote jongens op een event vakbeurs. Man, man, man wat was dit spannend zeg! En om het nog een tikkie lastiger voor mijzelf te maken, had ik bedacht een planten muur te bouwen. Fantastisch natuurlijk, maar wat een werk. De control-freak die ik ben, wil graag alles zelf regelen en doen. Hier ging het voor mij de mist in. Het veroorzaakt namelijk veel stress en spanning. Als je overweegt deel te nemen aan een beurs wil ik je graag deze tip meegeven: Laat je helpen. Zoek hulp of informatie bij bedrijven of specialisten die hier ervaring in hebben. Heb je geen budget? Sluit dan een barter deal, of twee.
Goed, ik kom hier later op terug.

Zoals ik al zei was mijn voorbereiding een taak die ik lastiger heb gemaakt dan nodig was geweest. Natuurlijk had ik al het één en ander om te showen op de beurs, maar dat was in mijn ogen nog niet genoeg. Begin vorig jaar heb ik een meubel gemaakt wat ons assisteert bij het uitvoeren van de fotomarketing service. Je kan het zien als een soort balie waar bezoekers hun foto komen halen. Mijn assistent staat hier achter met een laptop om de foto’s te verwerken. Omdat dit project goed was verlopen kreeg ik met de voorbereiding van de beurs last van klus-koorts. Waarom een ander wat laten doen wanneer je het zelf kan, toch? Hier begon de start van de planten muur. Budget opgesteld, bestelling hier, bestelling daar. Inmiddels had ik mijn vriendin verwittigd van het gevaarte dat ontstond in de woonkamer. “O, leuk.. ben benieuwd” werd er voorzichtig op gereageerd. Langzamerhand veranderde de woonkamer in een beursvloer. Ik moest het zien, alles moet kloppen. Ik verzon er steeds meer bij. Meer licht! Meer accessoires! “Mop? Die plant daar in de hoek doet het niet zo goed.” Shit… terug naar de tuingroothandel. De gevoelens stress en trots dansten met elkaar door het gehele project en voorbereiding. Hoe meer de datum van de beurs naderende, hoe harder de muziek stond. Waar zit die volume knop? Ik wil slapen.

Ik heb een aantal punten waar ik profijt van heb gehad voor, tijdens en na de beurs.
1. Zoek voorafgaand informatie op over de beurs. Wie komt er als bezoeker. Wat kan ik van de beurs verwachten? Erg belangrijke informatie. Maak voor jezelf duidelijk wie je doelgroep is. Dit maakt het makkelijk om de bezoekers te scheiden en in te schatten wie je kostbare tijd waard is. Stel ook een target in om jezelf tijdens de beurs enthousiast te houden en het meeste uit de beursdag te halen.
2. Op de vloer wil je natuurlijk een killer indruk maken. Dus denk goed na over je uitstraling. Een belangrijke selling point. Hierbij moet je ook denken aan kleding met logo van het bedrijf. We hebben tientallen complimenten gehad over de t-shirts die wij aan hadden. Daarnaast weet de bezoeker wie ze aan moeten spreken en wie niet bij je business hoort.
3. Zorg voor een acquisitie middel. Wij hadden het voordeel dat de service die wij aan het showen waren een acquisitie middel op zich is. Hierdoor hebben we veel e-mailadressen kunnen verzamelen. Wanneer je dit niet hebt. Vraag dan naar contactgegevens na het gesprek wat je hebt gehad. Je kan die van jou wel uitdelen, maar wie mail of bel je dan tijdens je follow up?
4. Dit is naar mijn mening nog het meest cruciale aspect van een beursdeelname. Het contact leggen met geïnteresseerden van de beurs. Je hebt tijdens de beurs een zaadje geplant wat interesse heet. Dit zal je na de beurs water moeten geven om te laten groeien. Neem binnen twee weken contact op.

Ik ben erg tevreden met hoe alles is verlopen voor en tijdens de beurs. Er zijn natuurlijk een aantal punten waarvan het zeker beter kan. deze informatie neem ik mee met mijn volgende deelname aan een beurs. Dit zal namelijk zeker weer gebeuren. Wat een ervaring zeg! Ik heb met mijn team ontzettend veel interessante mensen gesproken. Op Event Summit kwamen bezoekers die onder mijn doelgroep vallen. Ik heb de kans gekregen mijn business en service te laten zien. En man, wat was er een interesse! Hyped up! Doe mij maar een lijntje beursdeelname. Ik heb na deze ervaring de ballen om op zee te gaan vissen.

“Je kan de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen.”

Richard Apeldoorn

Richard Apeldoorn

Richard is eigenaar van Business Beelden, een foto en video bedrijf. “Om iets in beeld te brengen moet je starten met de juiste belichting. Welke sfeer wil je neerzetten? Romantisch dineren doe je bijvoorbeeld niet onder een TL-buis.” Door middel van jaren ervaring in de promotie en marketing branche, op het idee gekomen om dit te combineren met fotografie. Fotomarketing is hier het resultaat van. Eventfotografie met direct print.