20 a 35 euro entree voor een ervaring die er toe doet op social media.

Een foto in Volendams kostuum met het visserstadje op de achtergrond, u heeft zich hoogstwaarschijnlijk een foto van u zelf nog ergens in een stoffig laadje liggen. Al vanaf 1925 worden toeristen uit binnen-en buitenland op de foto vastgelegd in Volendammer kostuum. Vooral Amerikanen vinden het een beleving an sich, een beleving die men maar al te graag wil delen. En precies dit soort belevingen zijn in pop up stores steeds vaker te zien. Instagrammable pop-up stores een nieuw brand experience. Merken zijn er druk mee bezig!

Lange rijen.
The Egg House, Supercandy en MOI zijn succesvolle concepten van dit soort pop up stores. Het zijn ruimtes van vol dromen en fantasieën. Kamers met bizarre installaties en interactieve belevingen bieden een uitgelezen kans om jezelf te fotograferen en dit op instagram te posten. Een groot succes, rijen dik staan mensen voor de deur om zichzelf vast te leggen in een fantasierijke wereld. Maar waarom?

In een tijd waarin jonge mensen steeds meer verlangen naar nieuwe ervaringen, hebben bedrijven hun budgetten verschoven van traditionele reclame naar merkactivatie. Merkactivaties waarbij click en bricks elkaar ontmoeten in deze instagrammable pop-up stores. Hoe gekker hoe beter en het is exclusief. De pop up stores zijn slechts een aantal weken open en er zijn beperkt aantal tijdvensters waarop bezoekers naar binnen komen, iets wat Amerikanen en aziaten graag voor willen betalen. Deze exclusiviteit heeft namelijk een prijs. Bezoekers geven zonder moeite 20 a 35 euro entreegeld uit voor een ervaring die er toe doet op social media.

Europa
Merken en retailers die in de toekomst winkelruimtes moeten invullen zullen net zo bekwaam moeten zijn om ‘story selling’ and ‘story doing’ in een ruimte naar voren te brengen. Hier en daar zie je instagrammable pop-up stores in Europa. Recces in Keulen is een van de eerste merken die het in Europa een kans gaat geven. Of men in Nederland 35 euro wil betalen voor een selfie in een eierdooier waarom ook niet. Een foto in een Volendammer kostuum dat kennen we nu wel. Tijd voor een nieuwe beleving.

Indien de eerste Instagrammable pop-up store in Nederland haar deuren opend zullen wij brandspacers meteen verslag doen.

 

Robbert de Boer

Robbert de Boer

Mobile brand architecture: Als business development manager bij mo systeme ben ik voortdurend op zoek naar nieuwe markten, segmenten waarbij live communicatie centraal staat. Er gaat niets boven het persoonlijke contact. Trots om 180 merken te hebben ondersteund in 6 internationale markten met 1 concept dat zich jaar op jaar heeft ontwikkeld: modulbox. Woonachttig: Berlijn met vrouw en dochter. Vakantie: in Berlijn is het elke dag vakantie. Credo: If it can‘t be reduced, reused, repaired, If it can‘t be reduced, reused, repaired, rebuild, refurbished, refinished, resold, recycled, or composted, then it should be restricted, re-designed or removed from production.