Inspiratie

Hmmm, interessant…

By juni 18, 2019 No Comments

Inspiratie, waar haal jij het vandaan?

 Een wijs man zei ooit:

”Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.”

Heerlijke oneliner natuurlijk en wie ben ik om Albert Einstein tegen te spreken…

Interessant is het om eens stil te staan bij de term Verbeeldingskracht.

Wikipedia legt dit als volgt uit:

De menselijke verbeeldingskracht of fantasie is het vermogen om mentale beelden, ideeën en/of gevoelens op te roepen, zonder dat men deze zintuiglijk waarneemt. Zo kan men zich inleven in situaties of gebeurtenissen of entiteiten bedenken die niet bestaan, die onmogelijk kunnen bestaan of waarvan het bestaan onbewezen is. Dat wat wordt voortgebracht door de verbeeldingskracht wordt eveneens ‘een fantasie’ genoemd.

Fantasie kan zich weerspiegelen in dromen. Het kan ‘geprikkeld’ worden door bijvoorbeeld ‘boeken, bladen of films’. Vroeger zat de gehele familie voor de radio, wanneer er verhalen werden verteld. De verbeelding was toen sprekend.

Verbeeldingskracht geeft ons de ruimte om het leven te interpreteren en op zoek te gaan naar nieuwe vormen van kijken en denken. De verbeelding is de basis voor inspiratie en nieuwe ideeën en speelt een belangrijke rol in het leervermogen van de mens. Verbeeldingskracht kan op die manier dus worden gezien als de basis van innovatie en ontwikkeling, in tegenstelling tot bovengenoemde vergelijking met een kinderlijke fantasie over onbestaande dingen. De verbeelding kan juist ook slaan op bestaande dingen of afgeleiden daarvan, en maken het mogelijk voor een mens om verder te denken dan wat hem is geleerd of waar hij van overtuigd is.

Verbeelding is ongrijpbaar en kan op verschillende manieren worden ervaren, geïnterpreteerd en gewaardeerd. Verbeeldingskracht kan een verziekende werking hebben wanneer het verwordt tot bijvoorbeeld paranoia of andere psychische klachten. Een gezonde verbeeldingskracht echter geeft aanzet tot creativiteit, initiatieven nemen, relativeringsvermogen, ontwikkeling e.a.

Best een hoop haakjes voor ons vak als merkomgeving specialisten zou ik zo zeggen.

 Foto 1: streetart of slimme branding? Foto 2: Cup sign Foto 3: Eyecatcher

 

Vrienden, familie en klanten vragen mij dan ook vaak waar haal jij je inspiratie nou vandaan? Mijn korte antwoord is dan, door ‘open’ te staan. En wat ik hiermee bedoel is dat wanneer je met een open houding naar alle zaken die er zijn kan aankijken met de houding….hmmm, dat is interessant… dan brengt dat je altijd meer.

Concreet is de branding wereld heel visueel geworden echter dat is goed en interessant om te zien hoe e.e.a. geworden is. Op zoek naar de oorspronkelijke gedachte, het haakje, die inspiratie gedachte voorafgaand…dat maakt het juist zo leuk omdat het zorgt voor de verdieping en duiding van het creatieve.

Ikzelf ben fervent gebruiker en genieter van Instagram bijvoorbeeld o.a. de tiny house movement vind ik supergaaf om te zien en om te slaan naar mijn werk en voor mijn klanten. Zoek maar eens op de hashtags #cabinporn #cabin #tinyhouse #compactliving

Voeg daaraan toe de hospitality branche met de internationale hotel en boutique sfeer en je hebt mijn werkcocktail doorgrond.

Uiteraard gebruik ik meerdere kanalen om inspiratie op te doen. En leer ik veel van andere vakgenoten en in ieder geval van mensen die weten te delen op het snijvlak van kunst en creativiteit en beleving. Daarom ben ik ook fan van de LinkedIn posts van Dorothy di Stefano, hier dan ook de dikke tip om haar te volgen via: https://www.linkedin.com/in/immersivedigitalexperiencespecialist/

Naast al het digitale inspiratie opdoen is en blijft toch voor mij, en wat blijkt ook bij het merendeel van alle beursbezoekers, het bezoeken van beurzen een grote bron van inspiratie. Dit medium is natuurlijk ook een fysiek eiland met vaak 1 centraal onderwerp waar jij in geïnteresseerd bent en direct de ervaring met je onderwerp kan opdoen. Erover kan praten, aanraken, direct ideeën uitwisselen, zelf foto’s en of video’s van kan maken of anderszins zorgt voor een versterking van je verbeeldingskracht.

Dit dan weer tactisch omslaan naar een unieke concept voor je klant is voor hen vaak ongrijpbaar en daarmee zeer waardevol!

Hieronder enkele inspirerende afbeeldingen en 1 video met een onderwerp waarover binnenkort meer.

Ik ben benieuwd wat je ermee gaat doen als je eerste reactie kan zijn…hmmm, interessant 😉

Bron: Ogilvy Amsterdam

Egon van de Kamp

Egon van de Kamp

“Egon is de initiatiefnemer en oprichter van Brandspacers. Als managing director dagelijks voor zijn klanten bezig met ontwerp -en projectmanagement van beursstands bij studio Brands & Spaces in Amsterdam.”