Inspiratie

EuroShop 2020 viert een jubileum en pakt groter uit dan ooit

By november 29, 2019 No Comments

Toen op 30 augustus de uitnodiging voor de officiële persbijeenkomst van EuroShop 2020 in de mailbox belandde, begon de voorpret al. Traditiegetrouw vindt er voor elke editie van EuroShop een persevenement plaats, waar Elke Moebius, Director of EuroShop/EuroCIS en Ulrich Spaan, Senior Vice President van het EHI Retail Institute inzichten verschaffen over wat we kunnen verwachten op het evenement. Voor mij is de persbijeenkomst de start van het feestje, ook al is het even wachten tot het zover is.

Namens Brandspacers schoven Egon van de Kamp (founder van Brandspacers) en ik op 26 november aan, ten kantore van Opticon Sensors Europe BV in Hoofddorp (gastheer van deze persbijeenkomst).

Van links naar rechts: Ulrich Spaan, Jan Mol, Elke Moebius, Egon van de Kamp.
© Brandspacers

Acht belevingswerelden

EuroShop 2020 is meteen de 20e editie van dit evenement, ’s werelds grootste Retail Trade Fair. Een echt innovatieplatform, trendsettend en discussie bevorderend. Elke Moebius laat ons eerst de ‘facts and figures’ zien omtrent aantallen bezoekers en exposanten. In 2017 namen 2.368 exposanten deel uit 61 landen. Dit trok maar liefst 114.000 professionals uit 5 continenten, verdeeld over 138 landen. “Dat is 10% meer bezoek dan de editie daarvoor”, concludeert Moebius. “De verwachting is dat de komende editie alle records weer gaat breken.”

Wederom is EuroShop verdeeld in belevingswerelden, om een duidelijk onderscheid te maken in de verschillende sectoren. Voor 2020 zijn deze ‘dimensies’: Shop Fitting & Store Design, Visual Merchandising, Lighting, Retail Marketing, Retail Technology, Expo & Event Marketing, Food Service Equipment en Refrigeration & Energy Management. Moebius: “Met name de segmenten Retail Technology, Refrigeration & Energy Management en Shopfitting/Store Design genieten een enorme belangstelling. Shop Fitting/Store Design mag gezien worden als ‘het DNA’ van EuroShop.” Moebius benadrukt het belang van Food Service Equipment & Refrigeration. “We zien steeds meer cateringfaciliteiten verschijnen binnen de retail ruimte. Dat kan gaan van een kopje koffie, tot het compleet uitserveren van maaltijden.”

© EuroShop

Guided Tours uitgebreid

Retail Technology, Expo & Event Marketing en Refrigeration & Energy Management worden voorzien van Guided Tours, waarbij de bezoeker aan de hand wordt meegenomen door de drie landschappen. “Ook is er een nieuwe EuroShop app”, aldus Moebius. “Die is nu zowel online als offline te gebruiken en bevat een interactieve kaart.”

Nieuwe hal in gebruik

Het paradepaardje van Messe Düsseldorf is Hal 1, die volledig vernieuwd is en naast een enorme functionaliteit ook een bijzondere esthetische waarde heeft. “Perfect voor EuroShop, het is een bijzonder fraaie omgeving waarin de sfeer van EuroShop volledig tot zijn recht komt.”

© EuroShop

“Retail verandert nu sneller dan ooit”

Met deze uitspraak begon Ulrich Spaan zijn presentatie ‘Design & Technology Trends in Retail’. Spaan: “Graag citeer ik Angela Ahrendts, van Apple, die ooit zei ‘The store is our biggest product’. Refererend aan de Apple Stores kunnen we concluderen dat we het niet meer hebben over winkels, maar ontmoetingsplaatsen. Brands willen engagement creëren, daardoor zien we een verticalisering in het retail landschap optreden. Brands en producenten openen hun eigen winkels, om te zorgen voor een maximale beleving van hun merk. Ook familiebedrijven halen alles uit de kast. Een goed voorbeeld daarvan is L&T Sport in het Duitse Osnabrück, een multibrand mode en sportwinkel. In de kelder van de winkel bevindt zich een golfslagbad, waar live gesurfd kan worden. Deze familiebedrijven staan echter lijnrecht tegenover de trend om monobrand stores te openen, maar ze worstelen met hetzelfde probleem als de Brands: hoe blijf je interessant voor de shopper? De fysieke winkel ondergaat een transformatie naar een ‘event place’.”

Een andere trend die Spaan waarneemt, is het tonen van diverse ambachten in supermarkten. “Zo treffen we op de kaasafdeling van supermarkten een kaasmakerij aan, waar het publiek kan zien hoe kaas gemaakt wordt. Louis Vuitton doet dat door in een etalage een productieproces van tassen te tonen. Alles om de consument te betrekken bij het product. Waar vroeger het eindproduct de hoofdrol speelde, daar wordt nu de oorsprong getoond.”

Artificial Intelligence

“Kunstmatige intelligentie gaat de meeste impact hebben op retail, de komende drie jaar”, vervolgt Spaan. 53% van de inzet van kunstmatige intelligentie wordt gebruikt voor predictive analytics. Ook voicecommerce wordt steeds belangrijker daarbij, gevoed door IoT. Via Siri, Google Home of Alexa om suggesties vragen voor bepaalde producten, een keuze maken en dan met je stem een bestelling doen, het wordt steeds normaler. “Ook de chatbots die ons online verder moeten helpen, worden steeds slimmer”, aldus Spaan.

Augmented Reality op de winkelvloer

Spaan ziet dat Augmented Reality steeds nuttiger ingezet wordt op de winkelvloer. “Neem bijvoorbeeld ‘Smart Shelf Scanning’. Via Augmented Reality kun je voedsel dat in het schap staat bekijken en op basis van aanwezige allergenen in producten, kun je feilloos zien welke producten wel of niet voor jou geschikt zijn.” Ook het schap zelf wordt digitaal en slim. Dat strekt van e-ink prijskaarten tot en met narrow casting op de kopse kanten van het schap zelf. Productinformatie en aanbieding komen letterlijk op je af.

We kijken uit naar de komende editie van EuroShop en zullen zeker aanwezig zijn in Düsseldorf. Wie graag even wil bijpraten met een van de Brandspacers op EuroShop moet even een mailtje sturen. Niets gezelliger dan samen koffie te doen in het hart van de actie!

EuroShop 2020

The World’s No. 1 Retail Trade Fair
16 tot en met 20 februari 2020
Messe Düsseldorf

Meer informatie: http://www.euroshop-tradefair.com/

© EuroShop

Jan Mol

Jan Mol

Jan Mol (49) is eigenaar van een mediabedrijf met de nadruk op copywriting en journalistiek voor de retailsector. Als freelance redacteur voor magazines in retail, schrijft hij artikelen over retail in het algemeen, over beurzen en in het bijzonder over retail technology.