Inspiratie

Een terugblik op Euroshop 2020: bijzondere highlights

By februari 25, 2020 No Comments

Ook de afgelopen editie van Euroshop was weer een feest. Wel een met een kanttekening trouwens, omdat er duidelijk dingen anders waren ten gevolge van het corona virus. Dat zag je terug in de massale absentie van Aziatische deelnemers, de mondkapjes die her en der in beeld kwamen, de handpompen met desinfecteermiddel die overal binnen handbereik stonden en stickers bij sommige stands, waarop een “no handshake policy” werd aangekondigd. Toch drukte dat de sfeer niet, die was weer uitbundig en bruisend.

Euroshop is zo alles omvattend als het op retail aankomt, dat een totaalbeeld schetsen onmogelijk is. Daarom neem ik je graag even mee langs een aantal trends die mij zijn opgevallen.

Vormvrijheid in digital signage

De tijden dat video walls bestonden uit louter vierkante led-tegels is definitief voorbij. Waar we nog maar net gewend waren aan het feit dat visual content, gepresenteerd op led-tegels, zich niets meer aantrekt van het eind van de tegel, maar in 90˚ keurig de hoek omloopt, daar maakt het bewegende beeld nu vloeiende bochten. Led-tegels die in een radius gebogen zijn, zorgen voor een vloeiend visueel spektakel. Het is de norm aan het worden. Absolute vormvrijheid wordt daarmee bereikt, met ronde, organische vormen waarop slim geprogrammeerde content de kijker verleidt. De techniek is volwassen in alle opzichten, de beeldkwaliteit is subliem. Beleving bereikt een sprookjesachtig niveau, zoals bijvoorbeeld goed zichtbaar was op de stand van Aluvision.

Visual merchandising gaat als een raket

Dat retail aan een revival bezig is, hebben we onder andere te danken aan het feit dat visual merchandising in kwaliteit een nieuw niveau heeft bereikt. Wie vandaag nog een etalage aankleedt met ouderwetse paspoppen, in plaats van mannequins, loopt achter. Mooie voorbeelden daarvan waren er te over. De mannequin van vandaag kan uiterst abstract zijn, passend bij de merkidentiteit van een Clothing Brand, of juist extreem realistisch, waardoor er een maximaal stop effect bereikt wordt. Wie op de stand van Hans Boodt is geweest, begrijpt meteen wat ik bedoel.

De customer journey op winkelschapniveau

De grootste revolutie die ik heb waargenomen, vindt plaats op de vierkante decimeter. Wanneer je 10 jaar geleden iemand had gevraagd wat een winkelschap is, dan had men waarschijnlijk geantwoord dat dit een plank is van hout, kunststof of metaal, waarop producten uitgestald kunnen worden. In 2020 is een winkelschap echter te vergelijken met een Volkswagen Golf. Je kunt hem tunen, je kunt hem volhangen met accessoires en qua functionaliteit meerwaarde geven.

Enkele trends op het gebied van het inzetten van het winkelschap als marketingtool deel ik graag met je. Zo is er een trend om ‘micro casting’ in te zetten. Waar voorheen de voorkant van het schap gebruikt werd om kartonnen kaarten achter plastic raampjes te plaatsen, met daarop prijzen en aanbiedingen, daar kan dit nu volledig digitaal. De lage en brede led-schermen geven in bewegend beeld weer wat er op het schap daarboven staat. Er kunnen aanbiedingen gedaan worden, er kunnen promotionele video’s op productniveau getoond worden. Aansturing geschiedt centraal vanuit de winkel zelf, of vanuit een hoofdkantoor, via Internet of Things en LoRa, low range bluetooth.

Stop- en dweilmomenten voor het schap meten

Trekken we de functionaliteit even door, dan komen ook de nieuwe betaalsystemen op winkelschapniveau in beeld. Albert Heijn’s Tap to go is daar een voorbeeld van, en blijft zeker niet meer in de pioniersfase hangen. Het gaat weldra mainstream worden. Winkelschappen worden voorzien van camera’s of lasersensoren, die feilloos meten of er sprake is van stop- en dweilmomenten. Een stopmoment wordt veroorzaakt door een shopper die rechtstreeks op een schap afloopt en daar blijft staan, een dweilmoment wordt veroorzaakt door een shopper die eerst een paar keer langs een schap loopt en vervolgens besluit om ergens te blijven staan. Wellicht dat de aanbieding die via micro casting getoond werd de doorslag heeft gegeven? Met lasertechnologie kan ook een touchpoint worden ingelast. Daarmee wordt gemeten welke producten er uit het schap gepakt worden.

Vergelijkingen maken terwijl je voor het winkelschap staat

In plaats van zelf etiketten te lezen van producten, om zo tot een vergelijking te komen, kan de retailer ‘Gamification’ inzetten. Dankzij RFID- en NFC-technologie kan het winkelschap slim gemaakt worden. Plaats drie cosmeticaproducten op een schap om ze te vergelijken en de display ernaast of erboven toont feilloos de producteigenschappen. Het systeem maakt zelf een vergelijking voor je. Voeg daar een vraag- en antwoordspelletje aan toe en de ‘funnel’ is geopend… Het systeem adviseert welke producten wel of niet geschikt zijn voor jouw specifieke doel. Uiteindelijk kunnen de keuze-opties  ‘narrow’ gemaakt worden, door slechts te hoeven kiezen uit twee producten.

Voorraadbeheer gekoppeld aan het winkelschap

Nooit meer lege schappen, hoe ideaal zou dat zijn? In plaats van het personeel te trainen om winkelschappen in de gaten te houden, kunnen tegenover elkaar geplaatste camera’s perfect bijhouden hoeveel producten er nog op de schappen staan. Bijtijds wordt er doorgegeven wanneer een product op dreigt te raken. Nog een handige bijkomstigheid: bij inventariseren hoef je alleen maar in het systeem te kijken hoeveel voorraad er in het magazijn aanwezig is en hoeveel er als actuele winkelvoorraad is.

Voor mij is duidelijk dat het winkelschap een centrale rol gaat spelen in retail en daarmee de shopper een betere winkelervaring bezorgt, terwijl de retailer zijn voordeel doet met de verzamelde data. Ik ben dan ook benieuwd wat de volgende stappen zullen zijn in dit proces en kijk alweer uit naar de komende EuroCIS en Euroshop!

Jan Mol

Jan Mol

Jan Mol (49) is eigenaar van een mediabedrijf met de nadruk op copywriting en journalistiek voor de retailsector. Als freelance redacteur voor magazines in retail, schrijft hij artikelen over retail in het algemeen, over beurzen en in het bijzonder over retail technology.