InspiratieTech

De Tesla Cybertruck, design-zegen of disaster?

By december 17, 2019 No Comments

In mijn laatste artikel schreef ik over het gevaar van creativiteit als het gaat om het designen van een beursstand. Ontwerpers willen nog wel eens doorslaan in hun creativiteit, met als resultaat een stand waarbij de boodschap niet meer duidelijk is. Of in een stand waarin de klant zich totaal niet meer herkend.

In mijn boek Scoren met je beursdeelname laat ik zien waar een goede stand communicatie – en boodschap (ik noem dat de Key Exhibition Message van je stand) aan moet voldoen.

Ook vertel ik mijn lezers dat het belangrijk is een stand te ontwerpen die past bij je bedrijf. Een stand waar bezoekers zich in herkennen. Met een design dat aansluit bij de verwachtingen van je doelgroep.

Aan dat laatste moest ik denken tijdens de recente introductie van de Tesla Cybertruck. Achter gesloten deuren werkte Tesla al enige tijd aan de ontwikkeling van een volledig elektrische Pickup Truck. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat de markt voor dit soort stoere auto’s (ik heb al jaren heimelijk een crush op Pickups, maar durf hiermee in Europa niet uit de kast te komen.) in Amerika gigantisch is. De Ford F150 pick-up is aan de andere kant van de oceaan al vele jaren lang de meest verkochte auto.

Van de Tesla Cybertruck werd veel verwacht. Vele autoliefhebbers over de hele wereld keken er reikhalzend naar uit. Tesla heeft met zijn volledig elektrische en sportief ogende sedans en SUV’s in korte tijd naam en faam gemaakt in de toch best traditionele autowereld. Een wereld waar dezelfde automerken al decennialang de dienst uitmaken.

Kenmerkend voor Tesla zijn de organische, bijna vrouwelijke vormen en rondingen. Deze stijl zou dan ook ongetwijfeld terugkomen in de Tesla Cybertruck, zo waren de verwachtingen. Je moet immers trouw blijven aan het DNA van je merk, en veranderingen en aanpassingen slechts geleidelijk doorvoeren. Doen wat je klanten van je verwachten, waar ze je van kennen en waar ze zich lekker bij voelen is het devies. Net als bij het ontwerpen van een beursstand.

Toch?

Vorige maand werd de Tesla Cybertruck gelanceerd. En vriend en vijand werden verrast. Verrast door een model en een design dat zo zou kunnen figureren in jaren-80 Mad Max -of Bladerunner film (voor de jongeren onder ons, ff Googelen;))

Deze Cybertruck is zó anders, dat het DNA van Tesla hierin ver te zoeken is. Althans aan de buitenkant.

Tesla heeft ervoor gekozen om bij de ontwikkeling van de Cybertruck juist niette voldoen aan de verwachtingen van haar publiek en haar (huidige) doelgroep.

De reacties op de Tesla Cybertruck, kort na de onthulling, waren niet mals:

Ridiculous, tasteless, not-a-Tesla, weird, ugly, a Lego-car, bizar,en nog vele, vele andere negatieve reacties kwamen voorbij op o.a. Social media en diverse auto-sites, en in automagazines.

Toch waren er ook positieve reacties, al leken die te worden overschaduwd door het afgrijzen en het onbegrip van velen.

Terug naar waar ik dit artikel mee begon. Moet je een standdesign laten maken dat past bij jouw DNA? En moet je een design maken waarin jouw -bestaande- klanten zich herkennen en comfortabel voelen?

Henry Ford zei bij de ontwikkeling van de allereerste auto dat als hij had moeten doen wat zijn klanten wilden, hij snellere paarden was gaan fokken. Hij ging zijn eigen weg en schreef geschiedenis.

Ook Tesla besloot om bestaande design-conventies binnen de automobielindustrie overboord te gooien en een geheel eigen koers te varen. Gaat deze succesvol worden? Dat weten we nog niet, maar het zou zomaar kunnen.

Ben jij ook een bedrijf als Tesla of Ford? Dan kun je het je misschien veroorloven om met een bizar out-of-the-box of supergewaagd design te komen. Al loop je daarbij zelfs als Tesla of Ford een risico.

Behoor jij echter tot die 99% van de andere bedrijven? Laat dan een standontwerp maken dat past bij je doelgroep en waarin deze zich herkent. Succes!

Foto credits:
alex_nerovnya
En Tesla motors

Michel Rijnberg

Michel Rijnberg

Michel heeft ruim 25 jaar ervaring met stands, standbouw en beursmarketing. Met zijn bedrijf Beursmarketing.nl helpt hij standhouders aan veel meer klanten en omzet. Michel is auteur van het boek ‘Scoren met je beursdeelname’.