Inspiratie

De standopbouw is ook een merkboodschap.

By april 4, 2019 No Comments

‘Haal die struik gewoon weg’.

Het presenteren/profileren als milieubewust merk gaat veel merken goed af.
Echter, het schort nogal aan de operationele uitvoering. Het maakt sommige merken en activatiebureaus niet uit hoe een stand wordt neergezet. Zolang het merk en de merkboodschap op het moment suprême centraal staat is het goed. Midden in parken met ronkende aggegraten, in stadcentra met zware voertuigen, het weggooien van materiaal na een evenement. Steeds meer marketing managers beseffen zich dat de op en afbouw onderdeel uit maken van  hun merkbeleving. Toch blijven wij in de praktijk ons verbazen.

Het doel heiligt de middelen.

-‘Haal die struik gewoon weg,
-‘We kunnen toch gewoon een aggregaat de hele dag laten draaien?‚
-‘Kunnen jullie een stand brengen naar en opbouwen in Lissabon voor 3 dagen?‚
-‘10x een pop up container verplaatsen met een hijskraan en vrachtwagen‚

Uitspraken van marketeers van energiemaatschappijen, goede doelen, milieuorganisaties en ministeries. Maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen wordt letterlijk onder banken en stoelen geschoven, het doel is heilig. Een gemiste kans, gezien een merk zichzelf al tijdens de opbouw positief kan presenteren. Zodra een standbouwer op locatie is begint de merkactivatie.
In beurshallen, in winkelcentra, stations, stadcentra, festivals, elke dag worden er stands gebouwd.
Zowel de opbouw als afbouw van deze stands gaan voorbijgangers niet onopgemerkt aan hen voorbij. Het opbouwen an sich maakt mensen nieuwsgierig:

  • Wat komt er te staan?
  • Hoe lang blijft het?
  • En wanneer is het af?
  • Welk merk is verantwoordelijk?

Daarnaast wordt er met grote verbazing gekeken hoe sommige stands worden neergezet. En precies die ‚hoe‘ dient te worden beantwoord door het desbetreffende merk. Je bezoekers zijn niet enkel gedurende de daadwerkelijke merkactivatie aanwezig….

Hoe?

De grootste bedrijven in Europa moeten vanaf 2017 verplicht openheid geven over milieu- en maatschappelijk beleid. De Europese Raad wil dat bedrijven met meer dan 500 medewerkers niet alleen over financiële, maar ook over niet-financiële zaken moeten rapporteren. In Duitsland begint dat nu bij veel merken zijn vruchten af te werpen. Marketeers worden bewuster van het A tot Z doordenken van hun merkactivatie. Hoe? Meer kennis van materiaal wordt bijgebracht, meer tijd om op zoek te gaan naar de juiste stand en achtergrondinformatie over de standbouwer.

If it can‘t be reduced, reused, repaired, rebuild, refurbished, refinished, resold, recycled, or composted, then it should be restricted, re-designed or removed from production

Robbert de Boer

Robbert de Boer

Mobile brand architecture: Als business development manager bij mo systeme ben ik voortdurend op zoek naar nieuwe markten, segmenten waarbij live communicatie centraal staat. Er gaat niets boven het persoonlijke contact. Trots om 180 merken te hebben ondersteund in 6 internationale markten met 1 concept dat zich jaar op jaar heeft ontwikkeld: modulbox. Woonachttig: Berlijn met vrouw en dochter. Vakantie: in Berlijn is het elke dag vakantie. Credo: If it can‘t be reduced, reused, repaired, If it can‘t be reduced, reused, repaired, rebuild, refurbished, refinished, resold, recycled, or composted, then it should be restricted, re-designed or removed from production.