Inspiratie

Coffee connects People

By maart 1, 2019 No Comments

En niet alleen mensen maar ook merken en hun omgeving in de sfeervolle Amsterdamse Westergas fabriek vandaag. Trouwens voor publiek ook zaterdag 2 en zondag 3 maart nog te bezoeken.
Ik ben aanwezig bij het jaarlijks gehouden Amsterdam Coffee Festival, het epicentrum van de Nederlandse koffiegemeenschap. Zij verbinden gelijkgestemde creatieven met elkaar en verhogen de kwaliteitsstandaard in de industrie.
Hiervoor zijn er dan ook diverse contests tussen Nederlandse branderijen en Internationale concurrenten. Hier kunnen barista’s zich meten en schuimt het van de latte art!

Wat mij vooral interesseert, naast heerlijke koffie, is het gevoel wat opkomt bij deze opmerkelijke, progressieve groep. Elke stad heeft wel zo’n koffie scene waar de gastvrijheid door een gepassioneerde barista wordt uitgeschonken. Juist dit zorgt voor een memorabele ontmoeting. Een gevoel van aandacht en oog voor kwaliteit. Juist dit toevoegen in je retail formule, showroom en beursstand is een prachtig element als finishing touch voor klant -en merkbeleving.

Hieronder tref je een aantal foto’s en filmpjes aan vanuit mijn point of view.

Denk aan professioneel porselein voor de pure coffee tasting van de het merk TAFELSTERN. Ik heb gesproken met Andreas Klier van de firma BHS tabletop AG uit Duitsland. ZIj hebben speciaal op deze niche ingezet. In het design van dit porselein is uitgegaan van een ultieme ervaring van aroma’s. Dit gaat heel ver, van rondingen onderin het kopje tot en met randdiktes voor mondgevoel.

Er zijn zoveel koffie bonen en net zo veel goede verhalen achter deze plantages dat je niet meer opvalt tussen al dat geweld. De firma GOOD BEANS is daarom vanuit de branding begonnen met FUCKING STRONG COFFEE. En dat valt op. Daarna gaan ze pas het juiste verhaal vertellen aan je. En ja hun koffie is wat ze beloven. Ik sprak met Harald Stangeland, oprichter en eigenaar van het bedrijf en hoe hij nu juist de aandacht krijgt. “Approachable” noemde hij het. Ook is het interessant te zien welk merk wel met hun “bold” positionering mee durft te gaan. In Nederland zijn er gesprekken met de MARQT. Zelf zie ik het wel terugkomen in de GSTAR winkels bijvoorbeeld.

Een interessante speler als merk tijdens dit festival is de stad DUBAI. In hun pop-up cafe met street art serveerden ze typische drankjes uit Dubai’s beste cafes. Een mooi boekje met deze cafes kreeg je mee. Alles gesponsord door BrandDubai ‘the creative arm of Government of Dubai Media Office” Mooie Place Branding en city marketing zeg!

Als laatste sprak ik met connaisseur Jeroen Veldkamp van CoffeeLab. Zijn LinkedIn profiel zegt al: “ A specialist in coffee marketing with a focus on creating relevant coffee moments for the right target group.”
Met deze man kun je wel een hele dag over koffie, thee en het creëren van speciale momenten vullen. Inspiratie en kennis in overvloed. The number one guy to go to wanneer je met je merk iets met koffie momenten wil doen.

Zoals je ziet heeft dit festival diverse leuke en interessante gesprekken opgeleverd. Kijk eens in je eigen ‘winkel’ hoe je van een koffie moment iets speciaals kan maken. Of kan verbeteren. Ik garandeer je dat het positief bijdraagt aan het sterker maken van de merkbeleving. Proost!

PS: Kijk ook eens hoe Starbucks dit aanpakt.
The Tokyo Roastery
Roasteries are designed to solve a problem all retailers face: How to make the in-store experience unique and exciting enough to lure in customers. Starbucks is also using the Roasteries to test out design concepts and menu items — and to double down on its promise of offering a “third place” between home and work, even as it focuses on speed and convenience elsewhere.

“The Roasteries are brand amplifiers for us,” Johnson said. “That is their primary objective.”

Egon van de Kamp

Egon van de Kamp

“Egon is de initiatiefnemer en oprichter van Brandspacers. Als managing director dagelijks voor zijn klanten bezig met ontwerp -en projectmanagement van beursstands bij studio Brands & Spaces in Amsterdam.”